Magnesium och zink

Kroppen behöver en mängd olika vitaminer och mineraler för att den ska fungera som den ska. Dessutom så är det så att miljögifter kan komma att påverka oss på ett sätt som gör att vi behöver ett ökat intag av mineraler för att motverka de skadliga effekterna. (mer…)

C-vitamin – en livsnödvändighet

De gamla sjömännen drabbades som du kanske tidigare har hört utav skörbjugg – vilket är en sjukdom som beror på C-vitaminbrist. Det var inte ovanligt att sjömännen av oförklarliga anledningar dog som flugor på längre expeditioner och resor, men till sist så förstod man varför. De var bara tvungen att få i sig lite C-vitamin! Det var egentligen en ren slump att gåtan löstes genom att några sjömän tog med sig apelsiner efter ett besök i varmare breddgrader. Man märkte att dessa sjömän inte alls fick sjukdomssymptomen och klarade sig oskadda från alla otrevligheter. (mer…)

Så vet du vilken B-vitamin du har brist på

Ifall du är trött och mår dåligt så har du troligen brist på någon vitamin eller mineral, eller på en hel del av dem. Kolla här om du har brist på C-vitamin. Du kan också ha brist på en av de 8 B-vitaminerna, det är ganska vanligt. B-vitaminerna är följande: B1, B2, B3, B5, B6, B12, Folincyra och Biotin. (mer…)

B12 vitamin – kobalamin

Kobalamin är en av de 8 vitaminerna som räknas till gruppen B-vitaminer. B12 är alltså detsamma som kobalamin, och här i texten använder vi oss av benämningen B12. 

Vad är B12 vitamin?

B12 är en vattenlöslig vitamin som till skillnad från övriga B-vitaminer inte finns i växter. B12 lagras i levern, och produceras av mikroorganismer i tarmen, och därför behöver man inte ett dagligt tillskott om man inte står i någon av riskgrupperna för B12-brist. Vitamin B12 tas upp från tarmen genom ett ämne i slemhinnan i matsäcken, och därför kan en sjuk slemhinna leda till brist på B12. (mer…)

B6 vitamin, pyridoxin

Pyroidoxin är en av de 8 vitaminerna som räknas till gruppen B-vitaminer. B6-vitamin är alltså det samma som pyridoxin, och här i texten så använder vi båda benämningarna.

Vad är B6 vitamin?

Vi har inte haft någon större kunskap om B6-vitaminen så länge, faktan som finns om denna är ganska ny. B6 vitamin består av tre likvärdiga biologiskt akiva ämnen, pyridoxin, pyridoxal och pyridoxamin. Dessa bildar tillsammans vitaminen B6 och medverkar som koenzymer i mer än 100 reaktioner i kroppen. B6 är som nästan alla andra b-vitaminer också vattenlösligt och måste intas dagligen. B6 vitaminen kallas även för ”kvinnornas vitamin” eftersom de flesta kvinnor någon gång i livet har brist på denna. (mer…)

Hälsokost online!

Visst är det underbart att man nu för tiden kan handla allt möjligt online? Det vet vi och därför kan man nu också handla hälsokost online! Det kan låta för bra för att vara sant men så är det faktiskt. Det är så klart samma priser som alltid och du behöver inte åka in till stan längre för att handla hälsokost. Du får samma kvalité och produkter som du alltid haft. Den enda skillnaden är att du slipper ta dig hela vägen till butiken utan kan helt enkelt handla din hälsokost online. (mer…)

D vitamin brist symtom

D-vitamin spelar en stor roll i uppbyggnaden av skelettet, genom att det behövs för att vi ska kunna ta upp kalcium i tarmen. Om man har brist på D-vitamin så börjar kroppen laka ur skelettet för att höja kalciumnivåerna i kroppen, och det gör att vi får ett svagare skelett. Men visste ni att brist på d vitamin också påverkar en massa andra delar av människan, och vi skall nu ta reda på några symptom som uppstår vid d-vitamin brist. (mer…)

Får man D-vitamin från solarium?

Får man D-vitamin också från Solarium?” Det är en fråga som många soltörstande D-vitaminsugna vintermörkerfirande svenskar frågar sig. Och svaret är ja. I moderna solarier (nyare än 10-15 år) så får man nästan lika mycket D-vitamin som man får av att vistas utomhus. (mer…)

D vitamin kosttillskott perfekt i vintermörkret

Visste du att man får D-vitamin från solen? När solen lyser på ens hud så omvandlas solljuset till D-vitamin. Tyvärr så lyser solen inte särskilt ofta på vintern, och om den gör så exponerar vi inte alls tillräckligt hud i tillräckligt lång tid för att huden skall kunna tillverka tillräckligt med D-vitamin. Därför uppmanas de flesta att ta D vitamin kosttillskott på vintern. (mer…)

Proteinpulver biverkningar

Har proteinpulver biverkningar? Det är en befogad och bra fråga, vissa funderar på om det förekommer otillåtna ingredienser i proteinpulver produkter. Men om du väljer ett starkt märke som finns på marknaden så behöver du inte oroa dig. Det enda som händer om du tar ”överdos” av proteinpulver är att det omvandlas till energi, som sen används som energi eller lagras som fett. Sen finns det ju biverkningar  så som gaser i magen eller lös mage men det brukar i största allmänhet bero på att man tar lite för mycket proteinpulver, brukar också gå att lösas med att man byter märke på proteinpulvret. Det säger ju sej själv ganska långt att det är svårt att få biverkningar av proteinpulver, för att det finns ju naturligt i allt vi äter annars, Det är bara det att de som tränar hårt inte får i sig tillräckligt  med proteinpulver för att få den ultimata muskeltillväxten. Sen finns det ju många andra tillskott som man däremot kan få biverkningar av, fastän de förekommer naturligt i nästan allt vi äter, det är tex: vitaminer, mineraler.

Proteinpulver

Ett proteinpulver/drinktillskott är ett mycket bra alternativ att ta efter ett hårt träningspass, så dina muskler får sin dagliga dos av proteiner.

Här följer Exempel på hur mycket protein per/kg du måste få i dig per/dag.

  • Ingen träning alls: 0,7g per kg/per dag
  • Hård träning:1,4-1,6g per kg/per dag
  • Om du går på diet, så behöver musklerna däremot betydligt högre proteinhalt, för att det inte skall bryta ner dina muskler: 2g per kg/ per dag

 

D-vitaminer utan D-vitamin påträffades i Finland

Vid ett test vid Östra Finlands universitet så påträffades ett antal vitaminpreparat av olika märken, som innehöll 80% mindre D-vitamin än vad som stod på förpackningen. Apotekarförbundet rekommenderade ett försäljningsstopr på nästan alla partier av Devisol, D-max, D-vita, Elivo, Sanasol, Musta Aurinko och Vitabalans. Vissa D-vitaminpreparat innehöll inte D-vitamin alls. Det tros dock ha berott på felaktiga mätmetoder, och alla test skall göras på nytt. Försäljningsstoppet har även hävts, och alla D-vitaminer får nu säljas som tidigare.  (mer…)

Proteinpulver test

 Här kommer ett inlägg om några proteinpulver som blivit testade!

hämta

Fairing complete protein 3 är ett mycket gott och användarvänligt protein, med en mycket hög proteinhalt på 87% per 100g. Och däremot nästan obefintlig fett/laktoshalt. Varför inte stimulera immunförsvaret medan du tar ett kosttillskott.

Kan köpas från gymgrossisten för 259kr – Klicka här.

 

 

 

 

 

 

Sloow protein från Fairing är att utmärkt val för mellanmål och nattprotein, som ger en lång  mättnadskänsla. Det är väl smakande och blandas ut i vatten eller mjölk och förblir klimp fri. Med en protein procent på 84-86% så får du ett proteinpulver som är verkligen värt hela hämta (1)sin summa.

Köp Sloow Protein enkelt vid gymgrossisten med ett klick 223kr. – klicka här

 

 

 

 

Whey- 80 vs Whey-100 – Vad är skillnaden?

Whey-80 är ett proteinpulver med mera kolhydrater. Lämpar sig till personer som 585r_2försöker gå upp i vikt, finns förstås andra prudukter som är ennu bättre till det endamålet men vill man få tag på ett proteinpulver som är en relativt bra såkallad bulk prudukt så är Whey-80 ett mycket bra alternativ. Och priset går ej att klaga på heller, för endast 159kr från gymgrossisten får du ett bra proteinpulver. Whey-80 finns i storlekar 1 och 4kg. och har en uppsjö av smaker, så du ska hitta en smak som passar för dig.

Hittas på gymgrossisten 159kr. Köp här.

 

 

 

 

 

 

 

Whey-100 däremot har däremot betydligt mindre kolhydrater, och är därför fördelaktigt Whey 100 proteinpulvernär du går på diet. Det är ett finfördelat pulver så det är lätt för dina muskler att ta upp. Själv väljer jag hellre whey-100, för att det är enligt mig ett bättre proteinpulver, fråga dig själv om du vill ha extra kolhydrater i din protein drink? okej nog finns det ju perioder när man bulkar också men låt oss komma till sak. Man bulkar ju inte alltid. Whey-80 samt Whey-100 är ju inga måltidsersättare men ett bra alternativ efter träningen för att få i sig en skaplig  mängd protein. Whey-100 har även lika stort urval av smaker som whey-80. Med ett pris på 269kr så är det ett extremt bra val av proteinpulver.

Hittas på gymgrossisten 269krKöp här.

Proteindrink

Behövs en Proteindrink?

Om du tränar regelbundet och vill få i dej protein, så är nog färdigt blandade proteindrinkar det lättaste alternativet, och har ofta den bästa smaken. En nackdel är att det kan bli ganska dyrt, samt så innehåller dessa proteindrycker ofta socker och andra tillsatts ämnen. Så att köpa eget proteinpulver blir billigare, nyttigare och man får mera protein för pengarna. (mer…)

10 symptom vid brist på C-vitamin

Hur vet man om man har brist på C-vitamin? Kolla in denna topplista för 10 symptom vid brist på C-vitamin så får du reda på mer! (mer…)

Hälsokost – Vanliga frågor om hälsokost

Här kommer ett inlägg om vanliga frågor inom hälsokost. Vad är sant bland myterna och vad är falskt bland ”sanningarna”? (mer…)

Pressmeddelande om ny vitamintjänst

Vitamintorget är helt nystartat, och här finns pressmeddelandet om tjänsten ifall ni vill läsa mer om verksamheten.

(mer…)

Protein viktigt för dig på diet

Hur skall man äta när man går på diet? Det är inte alltid så lätt att äta rätt när man skall gå ner i vikt / gå på diet så att man inte tappar muskelmassa. Men i denna artikel skall jag försöka förklara så lätt som möjligt, så att all kan få en möjlighet att gå ner i vikt och bli fit. (mer…)

Vassle proteinpulver

Vassle är ett populärt tränings tillskott eftersom det tar fort upp i kroppen.  Men laktosintoleranta personer kan reagera mot vassle protein eftersom det utvinns från mjölk och därmed innehåller laktos, det har också höga halter av aminosyror och bcaa, Generellt sett kan man säga att vassle är den snabba varianten medan kasein den lite långsammare. Kasein är även det utvunnet från mjölk men används som en liten långsammare variant, så om du nu är mån om din träning är det ganska viktigt att kunna skillnaderna mellan kasein och vassle. Beroende på hur din träning ser ut, så då du kommer hem från gym och vill få i dig proteiner snabbt för att mata dina muskler så tar du vassle. Kasein kan du ta som nattprotein eller på vilodagar, det kan användas lite som en gainer. Men proteinpulver är ju ett kosttillskott , därmed skall en vanlig husmanskost inte lämnas bort.