Magnesium och zink

Kroppen behöver en mängd olika vitaminer och mineraler för att den ska fungera som den ska. Dessutom så är det så att miljögifter kan komma att påverka oss på ett sätt som gör att vi behöver ett ökat intag av mineraler för att motverka de skadliga effekterna. Du kan läsa mer om olika mineraler på mineraler.nu. Två mycket viktiga mineraler är magnesium och zink. Dessa får vi i oss via den vanliga maten och det kan vara klokt att också se till att ta kosttillskott med mineralerna. Om man drabbas av brist på magnesium så kan det leda till huvudvärk, benskörhet, muskelsvaghet, problem med matsmältningen och allvarliga sjukdomar som njurproblem. Utan tillräckligt med magnesium så kan det också vara så att man drabbas av trötthet och svårigheter att minnas och man kan även se att bristen kan öka risken för inflammationer.

 

Det är vanligare att man råkar ut för brist på magnesium än brist på zink, men den som är vegan eller vegetarian kan behöva tänka lite extra på att få i sig mat med zink för att inte riskera saker som högt blodtryck, dåligt humör, sämre aptit, sämre infektionsförsvar och depression.

 

Låt oss se lite närmre på magnesium och zink…

 

Magnesium

 

Vår benstomme, skelett och våra tänder behöver magnesium eftersom omsättningen av kalcium behöver magnesium för att fungera. Magnesiumet har också en viktig roll i proteinsyntesen som leder till att musklerna byggs upp. Vi behöver detta mineral för att våra muskler och då särskilt hjärtat, ska fungera. Magnesiumet påverkar också vårt immunförsvar och det utgör en del i en fungerande matsmältning.

 

Zink

 

Även zink är viktigt för immunförsvaret och för att ämnesomsättningen ska fungera på rätt sätt. Zinken är också med för att bilda DNA/RNA som vi behöver för tillväxten. Zink är också ett viktigt mineral för produktion av enzymer och hormoner och medverkar också i produktionen av proteiner. Den som har problem med finnar och som vill få fina naglar och ett vackert hår ska se till att få i sig tillräckligt av detta mineral.

 

Magnesium och zink i kosten

 

Magnesium finns i kött, fisk, baljväxter, mörk choklad, spenat, havs- och mineralsalt, bönor, bovete, vetekli, vetegroddar, nötter, chiafrön, sötmandel, solrosfrön, sesamfrön, brännässlor och i pumpafrö. Om man inte får i sig den här typen av kost regelbundet så kan det vara klokt att satsa på kosttillskott som inkluderar magnesium.
Zink finner vi i ostron, krabba, kött, kyckling, nötter, vetekli, ärtor, chiafrön, linser, bönor och även i mjölkprodukter. Med en varierad kost så bör man få i sig tillräckligt men det är vanligt att de kosttillskott som innehåller magnesium även inkluderar zink så tar man en vitamintablett per dag så behöver man inte oroa sig för att man skulle råka ut för brist på något av dessa livsviktiga mineral.